WYKONAWCY

 

Frantisek Vanicek

Po studiach w Konserwatorium w Pardubicach (klasa organów J. Rafaja) i Akademii Sztuk Muzycznych w Pradze (klasa organów J. Hory), Frantisek Vanicek kontynuował studia w Akademii Sztuk Pięknych w Utrechcie. W 1991 roku zdobył drugą nagrodę na Konkursie Organowym im. A. Schweitzera w holenderskim Deventer. W tym samym roku Czeski Fundusz Muzyczny docenił jego międzynarodową działalność, przyznając prestiżową nagrodę Premier Prix. Od 1989 roku dał ponad 1200 solowych koncertów organowych, głównie za granicą (m.in. w Japonii, USA, Australii, Singapurze, Włoszech, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Polsce, Danii, Szwecji, Norwegii, Słowacji itd.), ale przede wszystkim w Holandii. Pomagał w realizacji misji humanitarnej w tym kraju, organizując zbiórkę na rzecz ofiar powodzi w 1997 roku. Publiczność i krytycy zwracali uwagę na jego „wspaniałą i niesłychanie kontrolowaną grę” (De Orgelvriend, 1991), „fascynującą grę na organach” (Frankfurter Neue Presse, 1999), „doskonałą muzykę organową” (PNP Passau, 2009) oraz docenili jako „wybitnego artystę” (Corriere di Torino, 1994). Od 1995 roku wykłada grę na organach na Uniwersytecie w Hradcu Králové. W latach 2016-2024 był dziekanem Wydziału Pedagogicznego, a od 2024 roku jest prorektorem Uniwersytetu w Hradcu Králové.

s. Maria Bujalska


Członkini Zgromadzenia Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza,absolwentka Muzykologii KUL (2009). W 2012 roku ukończyła Podyplomowe Studium Emisji Głosu AM w Bydgoszczy. Od 2010 roku była asystentem dyrygenta i prowadziła zajęcia z emisji głosu w Jasnogórskim Chórze Chłopięco-Męskim PueriClaromontaniw Częstochowie. Od 2021 r. jest dyrygentem tegoż chóru.W 2023 roku reaktywowała na Jasnej Górze działalność Jasnogórskiego Chóru Dziewczęcego FiliaeMariae i podjęła się prowadzenia tego zespołu.

Zajmuje się również redakcją muzyczną (m. in. Wybrane hymny na Jutrznię i Nieszpory, 2012; Chcę widzieć Boga, FlosCarmeli, 2014; Honoracki śpiewnik Twoim śladem, Edycja św. Pawła 2015).

 

Jasnogórski Chór Dziewczęcy FiliaeMariae

oraz Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski PueriClaromontani

Jasnogórski Chór Dziewczęcy FiliaeMariae oraz Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski PueriClaromontani powstały w 2003 r. na Jasnej Górze. Służą tam śpiewem zarówno podczas codziennych nabożeństw, jak i największych kościelnych uroczystości, również tych transmitowanych przez Telewizję Polską. Oba zespoły należą do Międzynarodowej Federacji PueriCantores, która zrzesza chóry dziecięce i młodzieżowe, aby poprzez śpiew modlić się o pokój na świecie. W lipcu 2025 roku oba zespoły brały udział w Międzynarodowym Kongresie PueriCantores w Monachium.

Do najważniejszych wydarzeń z życia zespołów można zaliczyć współtworzenie liturgii na błoniach jasnogórskich w trakcie wizyt papieskich: Benedykta XVI w 2006 r. oraz Franciszka w 2016 r.

Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski PueriClaromontani,na zaproszenie Prezydenta RP Andrzeja Dudy, dwukrotnie koncertował w Pałacu Prezydenckim. Przy wielu festiwalach oraz koncertach w kraju i za granicą (Brazylia, Hiszpania, Francja, Niemcy, Włochy, Słowacja, Czechy, Austria, Litwa).Zespół miał okazję współpracować z takimi kompozytorami, jak W. Kilar, K. Penderecki, Sł. Czarnecki czy P. Mykietyn.

Marcin Armański

Urodził się w Kielcach w 1983 roku. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem ks. Zbigniewa Rogali, ukończył również Państwową Szkołę Muzyczną w Kielcach w klasie fortepianu oraz Salezjańskie Liceum Muzycznym w Lutomiersku. W 2007 roku uzyskał tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował w klasie profesora Juliana Gembalskiego i Zygmunta Antonika.

Od 2006 związany jest z Dolnym Śląskiem jako kantor Kościołów Pokoju w Świdnicy i w Jaworze oraz organista zboru ewangelicko-reformowanego we Wrocławiu. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych i kompozytorskich. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla Radia i Telewizji (w tym także dla telewizji amerykańskiej i japońskiej). W 2011 roku zagrał specjalny koncert podczas wizyty szwedzkiej pary królewskiej w Świdnicy. Jest organizatorem życia muzycznego na Dolnym Śląsku, od wielu lat prowadzi festiwale organowe m.in w Jeleniej Górze, Bolkowie, Karpaczu, Kaczorowie, Świdnicy. W 2016 roku zainicjował projekt edukacyjny „Ogólnopolskie Warsztaty dla Organistów i Muzyków Kościelnych”, który funkcjonuje pod patronatem Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.

Zajmuje się organmistrzostwem – rekonstrukcjami historycznych instrumentów klawiszowych.

 

Łukasz Mikołaj Mateja

Urodził się w 1970 r. w Krakowie.  W latach 1985-89 był uczniem Państwowego Liceum Muzycznego im. F. Chopina w klasie organów dra Mieczysława Tulei. W 1989 r. rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk – Podrazy. W 1991 r. otrzymał stypendium Roosevelt University i studiował w Chicago Musical College w klasie organów David’a Schreder’a. Podczas studiów brał aktywny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Bach-Akademie Helmuta Rillinga, Ludgera Lohmanna, Michaela Radulescu, Guy Bovet’a, Jona Laukvika, Heinera Graßta. Studia w Akademii Muzycznej w Krakowie ukończył w 1994 r. otrzymując Dyplom z Wyróżnieniem. W roku akademickim 1994/95 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie organów prof. dra Hansa Haselböcka – jako tzw. Gaßthörer.

Wykonał szereg koncertów organowych w Polsce, Niemczech, Austrii, USA, Francji, Irlandii, Słowacji, Czechach, na Węgrzech i Ukrainie. W 1994 r. założył i prowadzi jako kierownik artystyczny, oraz realizator B.C. Krakowski Zespół Kameralny, który wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą.

Równocześnie, w roku 1991 rozpoczął studia na wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie i w roku 1996 otrzymał dyplom ze specjalnością: Teoria Muzyki. Swoje zainteresowania naukowe kontynuował jako słuchacz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 1991 r. pełni funkcję organisty w krakowskim Sanktuarium Najświętszej Rodziny. W latach 1993-99 prowadził działalność pedagogiczną w ramach Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W latach 1996-98 współrealizował jako pracownik Akademii Muzycznej w Krakowie Projekt Badawczy Komitetu Badań Naukowych. W latach 2007-2012 był dyrektorem Centrum Kultury i Turystyki w Wieliczce. Od 1997 r. pełni funkcję organisty i kantora Wspólnoty Niemieckojęzycznej Sankt Barbara działającej przy kościele XX. Jezuitów w Krakowie.

Od 1998 r. prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Od 2002 r. pełni w tej szkole funkcję kierownika sekcji teorii i wydziału wokalnego. W 2017 roku otrzymał stopień nauczyciela dyplomowanego. Także w 2017 roku w uznaniu wieloletniej pracy organisty otrzymał z rąk Arcybiskupa Metropolity Krakowskiego Marka Jędraszewskiego srebrny medal św. Jana Pawła II. W 2019 r. obronił pracę doktorską w swojej macierzystej Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie i uzyskał tytuł doktora sztuki.

W roku 2021 został ekspertem Centrum Edukacji Artystycznej ze specjalnością: organy oraz przedmioty teoretyczne. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista.

 

Katarzyna Mateja

Katarzyna Mateja urodziła się w 1970r. w Jaśle. Państwową Szkołę Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Krakowie ukończyła w klasie skrzypiec Leszka Skrobackiego. Już podczas nauki w szkole podstawowej brała czynny udział w przesłuchaniach i konkursach dla młodych skrzypków. Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie ukończyła w 1989r. Studia muzyczne odbyła w klasie skrzypiec prof. Bożeny Hordziej-Mucharskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie, otrzymując dyplom w 1994 r. W 1991 r. otrzymała stypendium Roosevelt University i studiowała w Chicago Musical College w klasie skrzypiec F. Thorougha. Podczas studiów aktywnie uczestniczyła w koncertach Akademii Bachowskiej Helmuta Rillinga. Nauczyciel mianowany (od 2001 r.), pedagog szkół muzycznych w Krakowie. W latach 1994-1997 skrzypek Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Od 1994r. jest koncertmistrzem Krakowskiego Zespołu Kameralnego. W latach 2009-2012 była dyrektorem Miejskiego Domu Kultury w Bochni. Od 2013r. jest właścicielem agencji artystyczno-edukacyjnej specjalizującej się w działalności muzycznej. Organizuje imprezy w Polsce, i m. in. na Słowacji, w Czechach, Niemczech, Francji, Szwajcarii. Na zaproszenie Ministerstwa Kultury Libanu zorganizowała tamtejsze obchody Roku Chopinowskiego w 2010 r. w Beiteddine k/Bejrutu. Od 2023 r. pracuje w Operze Krakowskiej pełniąc funkcję kierownika działu rozwoju.

Magdalena Sułkowska

Magdalena Sułkowska jest absolwentką klasy oboju Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
w Warszawie. Realizuje się w różnych projektach muzycznych i współpracuje z takimi zespołami jak: Youth Warsaw Wind Orchestra, FMF Youth Orchestra podczas Festiwalu Muzyki Filmowej
w Krakowie czy Krakowski Zespół Kameralny. Obecnie prowadzi klasę oboju  w Szkole Muzycznej
w Dobczycach oraz jest członkiem orkiestry symfonicznej Krakowska Młoda Filharmonia.

Jakub Brawata

Pianista, teoretyk muzyki, pedagog. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Częstochowie. W latach 1994-2000 kontynuował naukę w Państwowym Liceum Muzycznym w klasie fortepianu prof. Roberta Gawrońskiego, a następnie w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewicz w Łodzi, w klasie prof. Cezarego Saneckiego. Ukończył również, na tej samej uczelni Teorię Muzyki na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej. Pianistykę i kameralistykę poszerzał pod kierunkiem m.in. prof. Barbary Szczepańskiej, Tadeusza Chmielewskiego,  Andrzeja Tatarskiego, Krystyny Hussar-Moczulskiej oraz Edwarda Przyłęckiego.

Od 2006 roku pracujew Zespole Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie,
od 2012 roku w Katedrze Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, od 2022 na stanowisku adiunkta.

Na swym koncie ma liczne występy jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracował z takimi dyrygentami jak Jerzy Salwarowski, Jerzy Kosek, Jerzy Swoboda, Tomasz Chmiel czy TerrasVerhun.

Od 2013 razem z Marcinem Serwacińskim, Andrzejem Michalakiem, Filipem Filipskim i Robertem Gawrońskim jest członkiem perkusyjno-fortepianowego zespołu kameralnego Percussion and Pianos Ensemble przy Filharmonii Częstochowskiej. Z Robertem Gawrońskim współtworzy również duet fortepianowy. Ma w swoim dorobku szereg nagrań płytowych z muzyką od XIX do XXI wieku.
W 2021 roku uzyskał tytuł dr sztuki w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewicz w Łodzi.

 

Robert Gawroński

Pianista i pedagog. Ukończył II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta w Częstochowie. Studia pianistyczne odbył w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie profesora Andrzeja Tatarskiego. Doktoryzował się i habilitował również w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi działalność pianistyczną i pedagogiczną. Koncertował w Polsce i za granicą (m.in. Ukraina, Austria, Niemcy, Rosja, Węgry, Włochy, Litwa, Słowacja, Czechy). Występuje solo oraz w zespołach kameralnych, m.in. wspólnie z Michałem Sinielnikowem, Jakubem Brawatą, Cezarym Saneckim, Marcinem Serwacińskim, Andrzejem Michalakiem. Wchodzi w skład zespołu kameralnego Percussion and Pianos Ensemble. Brał udział w pracach jury międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych. W dorobku posiada szereg nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Jest również autorem publikacji naukowych z zakresu historii wykonawstwa instrumentalnego. Pracuje jako pedagog w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie. Jest profesorem w Katedrze Muzyki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Pełnił funkcję dziekana Wydziału Sztuki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie w latach 2012–2016.

 

Jan Mroczek

Naukę gry na fortepianie rozpoczął mając 6 lat, a w wieku 13 lat również na organach w klasie swojego ojca Adama Mroczka w Państwowym Liceum Muzycznym w Częstochowie. Podczas studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie odniósł pierwsze sukcesy zdobywając nagrody na konkursach organowych (Rumia, I nagroda, 2003 rok oraz Castellana Grotte, II nagroda, 2004 rok). Okres studiów pod kierunkiem Prof. Józefa Serafina to czas rozwoju w różnych kierunkach muzycznych.

Kolejnym wirtuozem i pedagogiem, który wywarł ogromny wpływ na jego artystyczną drogę jest Prof. Daniel Roth – organista tytularny kościoła St. Sulpice w Paryżu. J.M. pracował pod jego kierunkiem najpierw jako stypendysta, a później student Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem.

Jest organistą Kościoła Rektorackiego w Częstochowie, a także prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego oraz na Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie.

W 2012 roku otrzymał odznaczenie honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Dotychczas występował jako solista w Polsce, Luksemburgu, Niemczech, Rosji, na Litwie i na Węgrzech.

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *