WYKONAWCY

Urszula Jasiecka-Bury

fot. Katarzyna Telec

Urszula Jasiecka-Bury ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Studia te ukończyła z wyróżnieniem. W 2005 roku letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatów prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000). Przez ponad 17 lat współtworzyła jako organistka i klawesynistka Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, który jako jedna z pierwszych formacji na terenie Śląska profesjonalnie zajmował się historycznym wykonawstwem muzyki renesansu i baroku. Zespół ten, aktywnie koncertując w kraju i poza jego granicami zajął w marcu 2004 roku II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertal (Niemcy) oraz nagrał 2 płyty z muzyką XVII i XVIII – wieczną. Urszula Jasiecka-Bury występuje regularnie jako solistka a także kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora roku prowadzi od 2004 festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej” a przez ponad 10 lat była kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach. Koncertowaniu towarzyszy działalność pedagogiczna – Urszula Jasiecka-Bury prowadzi klasy organów i klawesynu w Zespole Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat wykładała
wykładała przedmioty specjalistyczne w zakresie organów i klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach i Łodzi. W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni.

Max Girardi

Max Girardi ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie saksofonu w Konserwatorium w Mediolanie pod kierunkiem M. Daniele Comoglio. Naukę kontynuował w Konserwatorium Wiedeńskim u Larsa Mlekuscha. Oprócz nauki na saksofonie dostał też uzyskał dyplom z wyróżnieniem z języków i literatury nowożytnej, a także z języków i literatury euroamerykańskiej na uniwersytecie w Trydencie i Grazu (Austria). Jest inicjatorem, założycielem i dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali: muzyki klasycznej „Alpen Classica Festival w Trentino (Tyrol) i festiwalu saksofonowego „Alpen Classica Saxfest” oraz dyrektorem artystycznym Europejskiego Kongresu Saksofonowego w Trydencie 2024. W latach 2016 do 2019 był wykładowcą saksofonu w Konserwatorium w Trydencie a od 2020 prowadzi klasę saksofonu saksofonu w Konserwatorium „F. Cilea” w Reggio Calabria. Prowadzi intensywną działalność koncertową z różnymi zespołami, m.in. Milano Saxophone Quartet, Sargas Duo (saksofon i organy/fortepian), Worksong
Duo (saksofon i akordeon). Artysta występował w światowej sławy salach koncertowych i akademiach, takich jak Wiener Musikverein (Goldener Saal), Wiener Konzerthaus, Sala Verdi w Mediolanie, Filharmonia Belgradzka, Filharmonia w Trento, Teatro Ristori w Weronie, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Brał udział w renomowanych festiwalach, m.in.: Crossroads Festival Salzburg, Klangspuren Schwaz, Milano Musica, Festival Mito, Transart Festival.
Stale współpracuje z młodymi wybitnymi kompozytorami aby poszerzyć repertuar saksofonowy. Jako
solista wykonał austriackie prawykonanie „Concerto Comenia” na saksofon i instrumenty dęte i orkiestrę napisane przez belgijskiego kompozytora Maartena De Splentera. Nagrywał dla ARS, Azzurra Music i Ambiente. Jest bardzo aktywny również na polu wykonawstwa muzyki współczesnej, dokonał prawykonań ponad 80 utworów i różnych kompozytorów takich jak: Hannes Kerschaumer, Pier Damiano Peretti czy Maurizio Azzan . Prowadzi kursy mistrzowskie w uczelniach i instytucjach oraz podczas festiwali: m.in.: CSMN Navarra (Hiszpania), Festiwal Saksofonowy w Bielsku- Białej, Belgrade Saxperience, YST Conservatory Singapore, NAFA Singapore, Escuela Moderna de Musica Santiago (Chile). Jest także zapraszany jako juror w konkursach saksofonowych i kameralnych. Massimiliano Girardi reprezentuje saksofonowe firmy to D’Addario, Zac, Le Freque i Selmer.

Tomasz Głuchowski

Fot. Karol Sokołowski

Tomasz Głuchowski – absolwent kaliskich szkół średnich: Technikum Budowy Fortepianów oraz
Państwowej Szkoły Muzycznej II st. (klasa organów Kazimierza Madziały). W latach 1996–2004
studiował grę na organach (Klemens Johannes Kaminski) i klawesynie (Marta Czarny-Kaczmarska) we
wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (AMKL). Oprócz studiów i licznych kursów
mistrzowskich istotny wpływ na jego osobowość artystyczną wywarły liczne wyjazdy naukowe do
Holandii (2008–2010), gdzie kształcił się w zakresie gry na historycznych instrumentach klawiszowych
pod okiem Petera van Dijka z Utrechtu. Po ukończeniu studiów doktoranckich w AMKL (Andrzej
Chorosiński, Magdalena Czajka) w maju 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuki, a w listopadzie 2019
r. w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu – stopień doktora
habilitowanego. Jako absolwent Podyplomowych Studiów Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie
Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (2016–2018), rozwija również swoje zainteresowanie chorałem
gregoriańskim.
Tytularny organista wrocławskiego kościoła Dominikanów (pw. św. Wojciecha). Adiunkt na
macierzystej uczelni (Katedra Muzyki Kościelnej), nauczyciel dyplomowany klawesynu i organów we
wrocławskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. Prowadzi także kursy improwizacji
i interpretacji muzyki organowej w kraju i za granicą oraz wykłady z zakresu muzyki organowej,
organologii i śpiewu gregoriańskiego. Konsultant Centrum Edukacji Artystycznej. Juror krajowych
konkursów organowych i pianistycznych. Konsultant ds. projektów renowacji i rewitalizacji organów.
Uznany specjalista w zakresie strojenia i temperacji historycznych. Stały współpracownik NFM
Filharmonii Wrocławskiej i innych zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Współzałożyciel i kierownik artystyczny wrocławskiego zespołu muzyki dawnej Ars Concordiae, członek
Sanssouci – zespołu barokowego Filharmonii Opolskiej. Koncertuje jako solista (organista,
klawesynista) i kameralista w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku kilkanaście płyt CD z muzyką
organową i kameralną (realizacja basso continuo na klawesynie), z których ostatnia „Marcel Dupré in
memoriam” otrzymała w 2023 r. nominację do jednego z najbardziej prestiżowych wyróżnień w
świecie muzyki klasycznej Opus Klassik.
Kurator organów oraz dyrektor programowy koncertów organowych w NFM, a także koordynator
cyklu „Wieczory Czesławowe” w kościele Dominikanów we Wrocławiu. Dyrektor artystyczny
Festiwalu „Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice”. Ambasador Fundacji „inCanto”, członek
stowarzyszeń: Verein zur Erforschung und Erhaltung schlesischer Orgeln e.V., Stowarzyszenia Polskich
Muzyków Kościelnych, Towarzystwa Miłośników i Badaczy Ziemi Krotoszyńskiej.
Odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Krzyżem Zasługi oraz przez Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W roku 2022
nominowany do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, nagradzany także jako pedagog akademicki
(nagroda Rektora AMKL) oraz szkolnictwa muzycznego (dyplomy CEA, nagrody dyrektorskie).

Aleksandra Szwejkowska-Belica

Aleksandra Szwejkowska-Belica jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w roku 1995, w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły. W 1997 roku ukończyła z najwyższą notą studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Mannheim (Niemcy) w klasie prof. Wandy Wiłkomirskiej. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Tadeusza Wrońskiego na kursach mistrzowskich w Łańcucie i Żaganiu. W roku 2016 otrzymała tytuł doktora sztuki. Temat pracy doktorskiej: „Wpływ stylistyki Karola Szymanowskiego na twórczość polskich kompozytorów XX w. na przykładzie wybranych utworów Grażyny Bacewicz, Szymona Laksa, Romana Palestra, Juliusza Łuciuka i Romualda Twardowskiego”.

Jest laureatką Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1987), Konkursu Skrzypcowego w Katowicach (1988), Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi (1992), półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (1992) oraz III Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Taipei na Tajwanie (1994). Uczestniczyła w X Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991). Była wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Częstochowy, Fundacji im. Stefana Batorego, a także niemieckiej fundacji DAAD (Deutsche AkademischeAustauschdienst). Jako solistka współpracowała z dyrygentami: Tomaszem Bugajem, Renardem Czajkowskim, Zbigniewem Gancerzewiczem, Czesławem Grabowskim, Jerzym Koskiem, Marcinem Mirowskim, Czesławem Orsztynowiczem, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Marcinem Sompolińskim, Jerzym Swobodą, Piotrem Warzechą, TsungYeh, Janem Miłoszem Zarzyckim. Na stałe współpracuje z pianistami: Cezarym Saneckim, Anną Rutkowską-Schocki Michałem Rotem.

Aleksandra Szwejkowska-Belica nagrała 5 płyt CD:

  • Barwy wieczoru – miniatury skrzypcowe, 1996 r. z pianistką Barbarą Dmochowską
  • Kaprys polski – polska muzyka skrzypcowa, 2006 r. z pianistą Cezarym Saneckim
  • Kolędy Beliców i Saneckich, 2011 r.
  • Karol Szymanowski Violin Works I – dzieła K.Szymanowskiego na skrzypce
    i fortepian, 2011r. z pianistą Cezarym Saneckim – Nominacja do Nagrody Fryderyk 2012.
  • Pieśń o ziemi z pianistami Cezarym Saneckim i Michałem Rotem – płyta wydana
    w2018 r.przez Polskie Radio,zawierająca dzieła na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz, Szymona Laksa, Romana Palestra, Juliusza Łuciuka i Romualda Twardowskiego.

Aleksandra Szwejkowska-Belica koncertuje w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Palestyna – Betlejem, Słowacja, Czechy, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, USA). Wykonuje muzykę solową i kameralną. Jej repertuar obejmuje pozycje od baroku do muzyki współczesnej. Jest dyrektorem artystycznym dwóch festiwali: Skrzypce Pod Żaglami naMazurachoraz Jurajska Jesień Muzycznaw Częstochowie, na których promuje w szczególności młodych utalentowanych muzyków i artystów. Jest organizatorem Czarnoleskiego Kursu Skrzypcowego oraz Kursu Smyczkowego w Domach Konesera w Trzcinie.W latach 2006-2009 prowadziła również warsztaty skrzypcowe na Podhalu, które zwieńczone były koncertami w Atmie
w Zakopanem w ramach festiwalu Dni Muzyki Karola Szymanowskiego.Przez kilka lat pracowała ze studentami w Akademii im. J.Długosza w Częstochowie (Instytut Muzyki, kierunek – instrumentalistyka). Obecnie pracuje w Zespole Szkół Muzycznych im. M.J.Żebrowskiego w Częstochowie. Jej uczniowie są laureatami kilkudziesięciu konkursów solowych i kameralnych, zarówno ogólnopolskich, jak i międzynarodowych. Zasiada w gronie jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. Międzynarodowego Konkursu „Talents for Europe” w Dolnym Kubinie na Słowacji, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Porto w Portugalii.Od roku 2019 jest pomysłodawcą, organizatorem i dyrektorem Konkursu Skrzypcowego Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej
w Częstochowie. Jest zapraszana do prowadzenia warsztatów, lekcji mistrzowskich i wykładów w wielu szkołach w Polsce oraz do udziału w sesjach naukowych organizowanych przez Akademie Muzyczne. Nałamach półrocznika „Notes Muzyczny” wydawanego przez Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi ukazał się obszerny artykuł jej autorstwa. Od kilku lat współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym jako redaktor i recenzent. W ostatnim czasie ukazały się Trzy miniatury Juliusza Łuciuka oraz Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi Romana Palestra pod jej redakcją. W roku 2015 Aleksandra Szwejkowska-Belica otrzymała Nagrodę Miasta Częstochowy w dziedzinie muzyki za całokształt pracy artystycznej i pedagogicznej.

Cyprian Jagiełło

fot. M Szpądrowski

Cyprian Jagiełło – krakowski organista. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof J.Serafina oraz Uniwersytet J.Gutenberga w Moguncji w klasie koncertowej prof. G. Gnanna. Uczestniczył w wielu kursach wykonawstwa muzyki organowej oraz improwizacji u wybitnych pedagogów z całego świata.
Laureat II nagrody konkursu organowego w Luksemburgu, III nagrody konkursu
muzyki organowej „Musik in Kloster Saarn” oraz nagrody Uniwersytetu J.Gutenberga.
Artysta koncertuje na festiwalach w kraju i za granicą (Niemcy, Luksemburg, Litwa, Włochy,
Szwajcaria).

W dorobku artystycznym ma nagrania dla radia i telewizji oraz płyty kompaktowe.
C. Jagiełło na swych koncertach często prezentuje swoje własne kompozycje oraz improwizacje organowe.

Józef Serafin

Ukończył z odznaczeniem studia w PWSM w Krakowie w klasie prof. B. Rutkowskiego i prof. J. Jargonia (1968) oraz w Hochschule fuer Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. A. Heillera (1972). Laureat pierwszych nagród m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Warszawie (1967) i międzynarodowym konkursie organowym w Norymberdze (1972). Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Japonii i Kazachstanie.

Pełni funkcję kierownika artystycznego międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej w Kamieniu Pomorskim i Leżajsku oraz międzynarodowego festiwalu młodych organistów Juniores Priores w Sejnach. Był jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (m.in. Praga, Norymberga, Paryż-Chartres, Moguncja, Gdańsk). Profesor emerytowany klas organów UMiFC w Warszawie (od 2018 profesor honorowy tej uczelni) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 roku otrzymał od papieża Franciszka medal „Pro Ecclesia et Pontifice”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *